‘Mooi da’j d’r bint’, zo begroeten we bij SV Gramsbergen onze leden, ouders van leden,
trainers, leiders en niet te vergeten alle gasten die sportpark ‘Het Hoge Holt’ iedere zaterdag bezoeken.
De uitspraak ‘Mooi da’j d’r bint’ klinkt uitnodigend, straalt plezier uit en dat is wat SV Gramsbergen
graag wil uitstralen, uitdragen en bewaken voor een ieder die op welke wijze dan ook bezig is met de voetbalsport.
Plezier vormt de basis voor prestatie. Plezier zorgt ervoor dat een speler, trainer of leider lol beleeft aan zijn sport/hobby en dat een speler leert en gaat presteren.
Plezier betekent echter niet alleen maar doen wat je leuk vindt of dat voetbal een spel is waarbij je alleen maar leuk dingen doet en nooit tegen teleurstellingen aanloopt.
De definitie van plezier is: een aangenaam gevoel beleven, iets als prettig ervaren.
Plezier zegt dus iets over de sfeer die een ieder die betrokken is bij het voetbalspel ervaart. Vertaald naar het voetbalspel betekent dat: een teamlid zal plezier beleven als het ervaart dat het geaccepteerd wordt zoals hij/zij is, mag ontdekken en ervaren dat niet alles perfect hoeft te zijn. Er mag ook iets mis gaan!
Wanneer plezier de basis vormt binnen het team en bij de leiding, zowel in de training als in de wedstrijden, zal dit ten goede komen aan de prestaties en ontwikkeling van de individuele speler, het team en de begeleiding. Ouders zullen dit ook ervaren.
Deze handleiding ‘Plezier, de basis voor prestatie’, is bedoeld als een naslagwerk voor trainers en leiders. Het bevat tips en vragen die bij kunnen dragen aan het versterken van de positiever sfeer binnen een team en het welbevinden van het individu. De handleiding geeft niet overal antwoorden op, maar zet aan tot nadenken en kan mogelijk een helpende hand zijn. Indien deze handleiding niet de gewenste antwoorden oplevert en misschien zelfs meer vragen, neem dan gerust contact op met de mensen die binnen de vereniging ondersteunend werk verrichten op dit gebied. Je vindt hun gegevens op de website, maar ook hieronder.
Naam | Tel.nr | e-mailadres | bijzonderheden |
Jacob Seinen | 06-53248487 | jacobseinen@gmail.com | Voorzitter |
Emil Baveld | 0524-562331 | vertrouwenspersoon@sv-gramsbergen.nl | Vertrouwenspersoon |
Harry Bakker | 06-53853151 | frametrainingen@gmail.com | |
Mindy Reinders | 06-30367855 | m.korvemaker@hotmail.com | Jeugdbestuur |
Erika Kuiper | 06-50123640 | erikanijeboer@gmail.com | Communicatie |
Soms kan het gebeuren dat het plezier in het voetbal minder of zelfs helemaal weg is. Als dat jezelf overkomt of je ziet dat dit bij een ander het geval is. Mogelijk zijn er zaken die je zorgen baren en waaruit zou kunnen blijken dat het welzijn of de veiligheid van een anders in gevaar is, dan kun je daarvan melding maken bij de vertrouwenspersoon.
Emil Baveld is de vertrouwenspersoon van SV Gramsbergen. Met hem kun je bespreken wat er aan de hand is en wat je kunt of wat hij kan doen. Emil zal nooit iets met anderen bespreken, zonder jouw nadrukkelijke toestemming!
Je kunt Emil bereiken via vertrouwenspersoon@sv-gramsbergen.nl of via telefoonnummer 0524-562331.
Er zijn een aantal basis beginselen die bijdragen aan de positieve sfeer binnen een team.
Vertrouwen in elkaar hebben: de speler, het team, de trainer en de leider.
Durf naar jezelf en je eigen handelen te kijken.
Het kan natuurlijk voor komen dat bij één van de partijen (speler of begeleider) het plezier ontbreekt of dreigt weg te vallen. Er zijn dan een aantal stappen die je als trainer/leider kunt ondernemen. De stappen, zoals deze hieronder beschreven staan, volgen elkaar op. Onze aanbeveling is om de stappen ook in deze volgorde te nemen.
Stap 1
Ga in gesprek met:
1) De speler.
2) Evt. met de ouder & de speler
Vraag wat er aan de hand is.
Stap 2
Laat het gesprek bezinken en probeer te ontdekken waar en waardoor het plezier ontbreekt.
Kijk niet alleen naar de ander, maar ook naar je eigen handelen.
Stap 3
Zoek naar een oplossing waardoor er voor alle partijen weer plezier is.
Schakel naar behoefte hulp in van bijv. de ouder, een collega, de TC / JB of de werkgroep.
De trainer
Veiligheid:
Vertrouwen:
Voorbereiding:
Uitleg:
Afspraken:
Realistisch:
De groep
Veiligheid:
Vertrouwen:
Samenwerking:
Het individu
Veiligheid:
Vertrouwen:
Persoonsgebonden factoren:
Omgaan met moeilijk gedrag, hoe kunnen we dat doen?
Het kan voorkomen dat je binnen je team te maken krijgt met moeilijk gedrag van kinderen. Hieronder staat een uiteenzetting wat je tegen kunt komen in het algemeen. Ook vind je hier tips om met dit gedrag om te gaan. We hebben verschillende handige tips op een rijtje gezet die de omgang met je team net wat makkelijker kan maken.
Tips voor alle trainers!
Al deze tips zijn bedoelt om je handvatten te bieden voor een training. Natuurlijk heeft iedere trainer zijn eigen kijk op hoe je training eruit moet zien. Zie deze tips dus ook niet als de enige manier waarop het moet, maar zie het als handige tips die je kunt toepassen zodat je training nog beter loopt.
Een aantal gedragskenmerken op een rij
Het kan voorkomen dat ouders je vertellen dat een kind een bepaald gedragskenmerk heeft. Natuurlijk zou het fijn zijn dat je hierover in gesprek gaat en de ouders vraagt hoe je in bepaalde situaties kunt handelen. Bespreek met de ouders hoe je de rest van het team hierover kunt informeren. Hierdoor kan het team rekening houden met het kind en zal er minder snel irritatie ontstaan.
Hieronder vind je de meest voor de hand liggende gedragskenmerken uitgelegd. Wat zijn de kenmerken en hoe kun je handelen?
ADHD
Wat is het?
Rondrennen, niet luisteren en de aandacht ergens niet bij kunnen houden. Het hoort bij heel veel kinderen het je ziet het regelmatig gebeuren tijdens de trainingen. Het is niet erg als kinderen niet altijd goed luisteren, maar bij sommige kinderen overheerst het gebrek aan concentratie en rust. Ze hebben moeite met plannen en organiseren. Kinderen met deze symptomen kunnen lijden aan een aandacht tekortstoornis met hyperactiviteit , ook wel ADHD genoemd.
Hoe herken je het op het veld?
Kinderen met ADHD zijn vaak over bewegelijk en hyperactief. Als trainer zal je een heel ‘druk’ kind zien. Dit is lastig, omdat je graag wilt dat alle kinderen luisteren naar je uitleg en de oefening goed opvolgen. Kinderen met ADHD hebben moeite om zichzelf ‘af te remmen’. Tijdens een training zal je dus al snel merken dat een kind niet oplet en drukker is met andere dingen dan met het luisteren naar jou uitleg. Ook zal het buiten het veld om moeite hebben om zich aan de afgesproken regels te houden.
Tips voor de trainer!
– Benader het kind positief en met geduld. Geef complimenten en beloon het kind ook.
– Bied structuur en regelmaat. Kondig wijzigingen duidelijk van te voren aan.
– Visualiseer de oefening die het kind moet doen. Werk dus volgens het model ‘praatje, plaatje, daadje’.
– Laat het kind herhalen wat de trainer heeft gezegd.
– Bied het kind de mogelijkheid aan om een time- out te nemen op het moment dat het kind daar behoefte aan heeft.
Agressie/ ruzie maken/ conflicten / ODD
Wat is het?
We krijgen op en rond het veld allemaal wel eens te maken met agressie. Soms kun je het gedrag van een ander op dat moment zelfs wel begrijpen. Er zijn ook situaties waarbij het opstandige en agressieve gedrag uit het niets lijkt te komen. Het kan zijn dat deze kinderen lijden aan een agressieve gedragsstoornis. We spreken pas van een agressieve gedragsstoornis als het gaat om ernstige negatieve gedraging die vaak voorkomen.
Hoe herken je het op het veld?
Een kind wat met deze problemen te maken heeft herken je uiteraard aan driftig gedrag. Het kind zal vaak met anderen in discussie gaan en anderen de schuld geven. Veel kinderen zullen wel eens een driftbui hebben, maar als dit wel erg vaak het geval is kan er meer aan de hand zijn.
Tips voor de trainer!
– Reageer meteen op agressief gedrag.
– Laat het kind eerst afkoelen voordat je ermee in gesprek gaat.
– Vertel wat je gezien hebt, en vraag aan het kind wat er gebeurt is.
– Maak afspraken met ouders over hoe je het kind het beste aan kunt pakken.
– Stel grenzen en wees consequent!.
Autisme
Wat is het?
Autisme komt in heel veel soorten en maten maar over het algemeen uit het zich vooral door beperkingen in de sociale interactie. Kinderen vinden het moeilijk om contact te maken met de wereld om zich heen en ze zullen zich, in onze ogen, dan ook vaak apart gedragen. Dit gedrag kan zich uiten in het maken van weinig oogcontact, veel praten over 1 onderwerp en erg in zichzelf gekeerd zijn.
Hoe herken je het op het veld?
Op het eerste gezicht zal je een kind met autisme niet altijd herkennen. Een kind met een vorm van autisme zal vaak in zichzelf gekeerd zijn en ze vinden het moeilijk om oogcontact te maken. Ze hebben behoefte aan structuur en ze hebben moeite met veranderingen. Ook beleven kinderen met autisme minder plezier met anderen. Een teamsport zoals voetbal is dus een hele uitdaging! Er zijn heel veel verschillende vormen van autisme dus ieder kind gedraagt zich natuurlijk anders…
Tips voor de trainer!
– Kondig veranderingen aan.
– Bied structuur op en om het veld.
– Motiveer het kind steeds opnieuw. Complimenten helpen!
– Visualiseer wat het kind moet doen. Werk dus volgens het model: praatje, plaatje, daadje.
– Geef het kind de ruimte om een time-out te nemen als het voelt dat het dat nodig heeft.
Dromerigheid/ ADD
Wat is het?
ADD is een vorm van ADHD. De ‘h’ van hyperactief staat niet in de afkorting. Kinderen met ADD zijn niet druk, ze lijken juist vaak erg dromerig. In hun hoofd voelen ze zich vaak wel druk, maar dat zien anderen niet. Kinderen die dromerig zijn, of zelfs ADD hebben, vinden het lastig om hun aandacht te richten, om hoofd- en bijzaken te onderscheiden en om te plannen en te organiseren.
Hoe herken je het op het veld?
Je hebt altijd wel een kind in je team dat nooit goed op lijkt te letten. Dit is lastig voor het kind, maar zeker ook voor de trainer. Kinderen die vaak dromen of ADD hebben reageren vaak traag op vragen. Ook vertonen ze passief gedrag en lijken ze nauwelijks betrokken bij het groepsgebeuren. Ook spreken ze vaak langzaam en zijn ze motorisch traag. Het lijkt vaak of deze kinderen niet luisteren en dat is voor een trainer lastig.
Tips voor de trainer!
– Geef korte opdrachten.
– Geef één opdracht tegelijk.
– Geef van te voren aan dat je nu een oefening uit gaat leggen, zo weet het kind dat het op moet letten.
– Geef het kind extra aandacht als het nodig is.
– Geef het kind een taak tijdens bijvoorbeeld een spel. Zo kan het zich daarop focussen.
– Betrek het kind bij de groep.
Moeilijke groep/ groepsdruk / pestgedrag
Wat is het?
Iedereen heeft wel een beeld bij een moeilijke groep/groepsdruk. Vaak wordt er pestgedrag vertoond en dat maakt heel veel kinderen onzeker. Het plezier in de sport wordt al heel snel minder en dat is juist wat je als trainer niet wilt! Het is dan ook van belang dat je er met z’n allen aan werkt om de dynamiek in de groep te veranderen.
Hoe herken je het op het veld?
Een team dat lastig gedrag vertoond is voor niemand leuk. Er kunnen heel veel verschillende oorzaken zijn van het negatieve gedrag van een groep. Het kan komen door individuele acties maar ook door onvoldoende gezagspositie van de trainer. Kinderen lijden vaak onder dit soort situaties en het is dan ook erg belangrijk om hier wat aan te doen zodat het plezier voor de sport niet verdwijnt!
Tips voor de trainer!
– Confronteer de groep met hun gedrag en wijs ze op de gevolgen.
– Zorg ervoor dat je de oorzaak van het negatieve gedrag achterhaald. Is het één persoon of zijn er andere oorzaken.
– Zorg ervoor dat de kinderen plezier houden in de sport! Dat is het allerbelangrijkst!